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Appel à communications : Biographies d'écrivains


Les biographies d’écrivains :

hybridations, fusions, métamorphoses


Colloque international – 19 et 20 septembre 2013

Université Paris – Sorbonne

Organisé par l'équipe D2I (VALE : EA 4085)

 
Ce colloque sera consacré aux biofictions, biographies littéraires et biographies familiales d'écrivains dans le monde anglophone, du modernisme jusqu'à nos jours.

Depuis le renouvellement du genre initié par les « Nouveaux Biographes » anglais (voir les célèbres essais de Virginia Woolf « The New Biography » et « The Art of Biography », 1927), la tradition des biographies d’écrivains a connu de nombreuses réinterprétations, comme celles proposées par Anthony Burgess (Nothing like the Sun: A Story of Shakespeare’s Love-Life, 1964), Peter Ackroyd (The Last Testament of Oscar Wilde, 1983 ; Chatterton, 1987), Julian Barnes (Flaubert’s Parrot, 1984 ; Arthur and George, 2007), Michael Cunningham (The Hours, 1999), ou encore Lila Azam Zanganeh (The Enchanter: Nabokov and Happiness, 2011). L’hommage d’un écrivain à un autre s’exprime également dans des biographies plus traditionnelles, telles Nicolai Gogol (1944) de Vladimir Nabokov, Shakespeare : The Biography (2005) de Peter Ackroyd ou Like a Fiery Elephant: The Story of B. S. Johnson (2005) de Jonathan Coe. Les biographies familiales d’écrivain(e)s (My Ear at his Heart (2004) de Hanif Kureishi, ou Alfred and Emily (2007) de Doris Lessing) sont elles aussi le lieu d’une construction identitaire d’un(e) sujet-auteur(e), qui en passe cette fois par l’exploration d’une filiation biologique. Foisonnante et polymorphe, la biographie littéraire semble toujours offrir de nouvelles configurations à explorer, de nouvelles formes à expérimenter.

 
Le colloque s'intéressera particulièrement à trois questions :

1)   L'hybridité formelle : quels sont les usages de la fiction dans l’écriture biographique ?

2)   L'intertextualité et l’« interauctorialité » : quel héritage esthétique et/ou culturel lie le/la biographe à l'artiste biographé(e) ? Dans quelle mesure les esthétiques de chacun(e) des deux auteur(e)s peuvent-elles fusionner, entrer en conflit ou se rejoindre ?

3)   La (dé)/(re)construction simultanée de plusieurs « fonctions-auteurs » : quels sont les croisements possibles (entre deux époques, deux espaces régionaux, nationaux, (post)coloniaux, deux identités sexuelles…) dans la configuration bipolaire entre biographe et biographé(e) ?

 

Les propositions de communication (300-500 mots) sont à envoyer en anglais ou en français à Lucie Guiheneuf et Aude Haffen à l’adresse : [email protected], accompagnées d'un titre et d'une courte notice biographique, avant le 30 juin 2012. Le comité de sélection se réunira avant le 30 juillet 2012.  


Writers' Biographies:

Hybridities, Combinations and Metamorphoses

 

International Symposium – 19-20 September 2013

University of Paris – Sorbonne

Convened by D2I (VALE : EA 4085)


The symposium will be dedicated to writers' biographies, biofictions and family biographies in the Anglophone world from the modernist period until now.



Since the renewal of the genre initiated by the English “New Biographers” (see Virginia Woolf’s famous essays “The New Biography” and “The Art of Biography”, 1927), the tradition of writers' biographies has been through many reinterpretations, notably those proposed by Anthony Burgess (Nothing like the Sun: A Story of Shakespeare’s Love-Life, 1964), Peter Ackroyd (The Last Testament of Oscar Wilde, 1983; Chatterton, 1987), Julian Barnes (Flaubert’s Parrot, 1984; Arthur and George, 2007), Michael Cunningham (The Hours, 1999), or Lila Azam Zanganeh (The Enchanter: Nabokov and Happiness, 2011). Writers' tributes to other writers have also been voiced in more traditional biographies, such as Nicolai Gogol (1944) by Vladimir Nabokov, Shakespeare: The Biography (2005) by Peter Ackroyd, or Like a Fiery Elephant: The Story of B. S. Johnson (2005) by Jonathan Coe. Writers' family biographies, such as My Ear at his Heart (2004) by Hanif Kureishi and Alfred and Emily (2007) by Doris Lessing, are yet another mode of constructing one’s authorial identity by exploring one's biological filiation. Through its abundant and polymorphous expressions, literary biography enables writers to explore and experiment with countless new configurations and forms.

 

The symposium will focus on three main problems:

1)   Formal hybridity: what are the different uses of fiction in biographical writing?

2)   Intertextuality and interaction of two authorial images: what aesthetic and/or cultural heritage links the biographer to the biographee? To what extent can the aesthetics of each writer merge with, or come in conflict with, the other's?

3)   Simultaneous (de)/(re)construction of several authorships: what are the potential encounters (between two epochs, two regional, national, or (post)colonial spaces, two sexual identities...) in the dual configuration of biographical writing?

 

Abstracts (300-500 words) written in English or French should be sent to Aude Haffen and Lucie Guiheneuf at the following address: [email protected], along with a title and a short CV before June 30th, 2012. Notification for acceptance will be communicated to scholars by July 30.

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